Vi har pratat med Isac Ekerhed, verksamhetsutvecklare på Gislaveds kommun, om hur de har utvecklat sitt kvalitetsarbete inom lokalvården. Kommunen har gått från pappersbaserade rutiner och ineffektiva processer till ett mer strukturerat och digitalt arbetssätt med hjälp av Borago eStädkvalitet. I skrivande stund har de gjort över 1600 kontroller sedan starten i september 2024.
Hur arbetade ni med kvalitetskontroller innan ni började använda eStädkvalitet?
Tidigare arbetade vi med INSTA 800. Sedan har vi även arbetat med appen KIA, som är ett verktyg för arbetsmiljöarbete.
Vilka utmaningar eller behov ville ni lösa?
Vi önskade att komma bort från pappersarbetet och upplevde INSTA 800 som ineffektivt.
Varför valde ni Borago eStädkvalitet?
Valet av eStädkvalitet berodde delvis på att vi ville nyttja andra moduler i systemet, samt att vi ville komma ifrån våra tidigare arbetssätt och lösningar.
Hur arbetar ni med kvalitetskontroller idag och vilka resultat har ni sedan ni började använda eStädkvalitet?
I dagsläget arbetar våra fyra verksamhetsledare med eStädkvalitet. De planerar sina kontroller efter hur de är ute på de olika objekten och försöker hinna med varje objekt minst två gånger per år. I år kommer det bli svårt att nå det målet då vi är mitt uppe i implementering av verksamhetssystemet Clean Pilot.
Tidigare försvann dokumentation och ärenden följdes inte alltid upp. Med eStädkvalitet kan både verksamhetsledare och chefer nu ta del av information och dokumentation från kontrollerna, och planera åtgärder utifrån den data som samlas in under kontrollerna.















