Karlstads Kommun har sedan januari 2022 använt Boragos kompetenspaket för att kompetensutveckla sin personal. Sedan starten 2022 har kommunen utbildat över 100 medarbetare. Vi har pratat med Paula Norqvist, enhetschef på Teknik och fastighetsförvaltningen på Karlstads Kommun, om hur de arbetar med kompetensutveckling med hjälp av Kompetenspaket.
Varför valde ni Borago och Kompetenspaket med digitala utbildningar?
Vi har tidigare arbetat med fysiska, lärarledda utbildningar som varit både tidskrävande och sårbara. Det har krävt mycket planering och bemanning att frigöra medarbetare från ordinarie städning, vilket ökat stressen hos både bemanningsansvariga och medarbetare. Digitala utbildningar ger oss en mer flexibel kompetensutveckling, minskar sårbarheten, samt minimerar arbetsfrånvaro och planering då utbildningen kan delas upp i mindre delar.
Vad behövde ni lösa för behov?
Vi skapade en utbildningsgrupp för att samordna och kvalitetssäkra kommunens utbildningar, för att möta våra behov.
Vi vill ge medarbetarna rätt utbildning i rätt tid för att kompetensutveckla och ge dem rätt förutsättningar att leverera tjänster på en bra nivå. Vi vill också vårda våra lokaler proffsigt, så att våra kunder kan fokusera på sina kärnuppdrag. Dessutom vill vi tillhandahålla utbildningar på ett mer kostnadseffektivt och mindre resurskrävande sätt.
Hur har det gått sedan starten i januari 2022?
Det har gått jättebra! Vi har utbildat över 100 medarbetare de här två åren vi kört kompetenspaket. Vår målsättning har varit att erbjuda utbildning inom första anställningsåret och repeterande utbildning var femte år. Trots en utbildningsskuld på grund av covid, är vi nu i fas med att utbilda nyanställda och har även kommit igång med repetitionsutbildning för våra mer erfarna lokalvårdare.
Vilket värde har Borago bidragit med?
Möjlighet att kunna arbeta med repetition och kunskapsträning nära arbetsplatsen under längre tid. Kurser och innehåll uppdateras löpande och Städakademin är ansvarig för innehållet i kurserna vilket blir mindre tidskrävande för utbildningsansvariga på Städservice.
Vilka är era kommande utmaningar?
Vi vill alltid jobba med relevanta utbildningar för att utveckla och utmana våra medarbetare för att de ska känna att de kompetensutvecklas. Jag tror att det kan vara en utmaning att hitta ytterligare motivationsfaktorer för att undvika känslan av att vara fullärd.