013-24 55 00

Så skapade Rimab Facility Service en röd tråd i kompetensutvecklingen

jun 3, 2025

Med tydligt fokus på kvalitet, engagemang och hållbar arbetsmiljö har Rimab Facility Service AB utvecklat sitt utbildningsarbete. Genom Boragos digitala utbildningar har de kunnat skapa en röd tråd i kompetensutvecklingen – något som gynnar både medarbetare och kunder.

Vi har pratat med Pål Lövoll, kvalitets-, miljö- och inköpsansvarig, om företagets väg till en mer strukturerad kompetensutveckling inom lokalvård.

Pål Lövoll, Rimab Facility Service AB

Hur arbetade ni med utbildning innan ni kom i kontakt med Borago?

Innan vi kom i kontakt med Borago arbetade vi med utbildning på flera olika sätt och använde oss av olika leverantörer, framför allt för SRY-utbildningar. Det fungerade, men vi saknade en röd tråd och ett helhetsgrepp om kompetensutvecklingen inom lokalvården.

Vilka utmaningar eller behov ville ni lösa gällande kompetensutveckling?

Vi såg ett tydligt behov av att öka andelen utbildad personal – både för att säkerställa en hög och jämn kvalitet i våra leveranser, och för att arbeta mer effektivt. Men minst lika viktigt var att ge våra medarbetare rätt förutsättningar för att känna engagemang och bidra till en mer hållbar arbetsmiljö. Kompetensutveckling är helt enkelt en nyckel för både nöjdare kunder och medarbetare som trivs och utvecklas.

Varför valde ni Borago?

Vi valde Borago efter att vi som chefer gick en PRYL-utbildning för många år sedan. Det som verkligen fastnade hos oss var kursledarens engagemang – det gjorde starkt intryck och gav oss förtroende för Boragos sätt att arbeta med utbildning och utveckling.                                                                                                                                                           

Hur arbetar ni med utbildning idag och vilka resultat har ni sett sedan ni började samarbeta med Borago?

Idag använder vi Städakademin på ett flexibelt sätt utifrån våra medarbetares olika bakgrunder, tidigare erfarenheter och språkkunskaper. Vår modell bygger på att kombinera digitala utbildningar med lärarledda moment – något som passar vår verksamhet riktigt bra. Sedan vi startade samarbetet med Borago har vi ökat andelen utbildad personal, och vi upplever att utbildningarna både är enklare att genomföra och mer anpassade efter våra behov.

Hur ser ni på er kompetensutveckling framåt? 

Vår målsättning är att fortsatt utveckla engagerade medarbetare som vill leverera tjänster av hög kvalitet till våra kunder, samtidigt som vi upprätthåller en hög effektivitet i verksamheten. En av våra största utmaningar just nu är språket, vilket påverkar både kommunikation och kompetensöverföring. Utöver det ser vi även rekrytering som en växande utmaning inom branschen – det blir allt svårare att hitta rätt profiler.

Rimab Facility Service använder sig av Boragos digitala kompetenspaket för att bygga deras egna internutbildning, som de kombinerar med lärarledda moment. Läs mer om möjligheterna med ett Kompetenspaket här >  

Fler nyheter

Glad sommar!

Glad sommar!

Det är roligt att vi med vår expertkunskap bidrar till att utveckla städbranschen. I varje möte...

Kostnadsfria webinars

Kostnadsfria webinars

Alla webinars är digitala, 30 minuter långa och helt kostnadsfria. De ger dig som arbetar inom...

Fredagsfika vecka 15!

Fredagsfika vecka 15!

Veckans fredagsfika! Visste ni att ni kan bygga upp en helt egen internutbildning med hjälp av...

Träffpunkt 2025

Träffpunkt 2025

Under torsdagen och fredagen förra veckan arrangerade vi årets Träffpunkt. 90 engagerade deltagare...